Home | Specials | Welkom op... | Welkom op 19 maart…

Welkom op 19 maart…

Door 0
Letter groote: Decrease font Enlarge font
Intact Hornline was dertien jaar geleden winnaar Intact Hornline was dertien jaar geleden winnaar

DEN HAAG – In Frankrijk op diverse banen zien we paarden van Heleen Krom, Henk Grift en Richard Westerink in actie.

Ook in Zweden treffen we nogal wat Nederlandse paarden aan de start, zoals op Jägersro Zwinger Bobber. Jawel, de draver waarmee Eurosport- en NDR-verslaggever Rogier den Dekker op 2 april 2011 zijn opvallendste zege ooit wist te behalen.

En verder de dag…

1953 De Amerikaanse sportwereld wordt opgeschrikt door een groot schandaal, waarbij onder meer met louche aandelentransacties eigenaren van renbanen, veelal prominente politici, zich buitensporig verrijken. (zie hieronder)

1961 Springruiter Jos Lansink wordt geboren. Hij was meerdere keren actief tijdens de Dag van het Paard op Duindigt. Lansink was ook de man achter Felix, het paard dat met dank aan de ook in de drafsport bekende Jan Greve met een kunstpees nog een revelatie werd tijdens de springconcoursen.

2000 Intact Hornline wint het hoofdnummer op Duindigt en verslaat met Hugo Langeweg als rijder andere grootheden als Herbie W, Sir Volo en Gabido W. De vedette uit Schagerbrug brengt 1.16,0 op de chrono's.

Terug naar 1953…

Zelden heeft de Amerikaanse sport zó op haar kop gestaan als in 1953. Een incidentrijk jaar dat tevens de oorzaak was van talloze wettelijke herzieningen als gevolg van een schandaal zonder weerga. Nee, het gaat niet om in elkaar gedraaide koersen of dopinggebruik. De banen vormden hét middel voor vooraanstaande politici om zichzelf op sluwe wijze te verrijken. Ze verwierven grote aandelenpakketten in koersbanen (of de organisaties die de races organiseerden) vlak voordat er licenties werden uitgedeeld of als extra koersdagen aan een baan werden vergeven. Door de later met schrikbarende winsten verkochte aandelen op naam te zetten van vrienden of kennissen, konden de politici zelf echter lange tijd buiten schot blijven.

Dat was opvallend, want het schandaal werd veel eerder in de grondverf gezet. Zo was Buffalo Raceway al in 1942 eigendom van de voormalige democratische senator Thomas Sheridan, uitgerekend de man die enkele jaren eerder de grondlegger was van het toestaan van wedden op paarden via de totalisator in de staat New York. Senator Walter Mahoney was eveneens voor een fors deel eigenaar van de baan en daarnaast als juridisch adviseur betrokken. Irwin Steingut, eveneens een vooraanstaande Democraat, had tot zijn dood in 1952 driekwart van de baan van Batavia Downs in bezit.

Achter de banen bleek een schimmige wereld te zitten. Zaken die het daglicht niet konden verdragen. De eigenaar van Roosevelt Raceway, de Old Country Trotting Association, betaalde de notoire afperser Frank Costello jaarlijks flinke sommen geld om te zorgen dat bookmakers de baan niet bezochten. Het hoofd van Old Country, George Morton Levy, werd honderden keren op de golfbaan gesignaleerd met Costello en bookmaker Franck Erickson, ook al gespuis van het (on)zuiverste bloed.

Natuurlijk was het tijdsbeeld ideaal om even snel geld te verdienen met koersbanen. In het begin van de jaren vijftig was de drafsport (we nemen de pacers daar gemakshalve even in mee) de snelst groeiende sport in de Verenigde Staten. In 1952 werd 132 keer zoveel omgezet op de koersen als in 1940 en de toeschouwersaantallen waren 34 keer zo hoog geworden gedurende die tussenliggende periode. De koersbanen van toen, waren voor de eigenaren de casino’s van nu. Een handige manier om snel ‘geld te drukken’.

De hele zaak kwam aan het rollen toen in 1953 ene Thomas Lewis werd vermoord. Hij was verantwoordelijk voor het personeelsbeleid op Yonkers Raceway en met 1800 werknemers was dat een flinke baan. Al snel bleek dat het op Yonkers wemelde van de betaalde krachten die in een eerder stadium strafbare feiten hadden gepleegd en daarvoor waren veroordeeld. En even rap breidde het schandaal zich uit over andere banen. William de Koning werd samen met Joseph Fay in de kladden gegrepen: zij zouden rond Roosevelt Raceway het brein zijn geweest van een grootschalige afpersing. Tijdens het onderzoek kwam naar voren dat Fay, een crimineel meesterbrein, tijdens zijn verblijf in de Sing Sing gevangenis regelmatig bezoek kreeg van senatoren, gouveneurs en baanbobo’s. Het kostte vele beleidsbepalers hun baan.

Onder leiding van Thomas Dewey werd een verder onderzoek ingesteld en al snel bleken de tentakels van de politiek diep te grijpen in het koerswezen. Meer dan 35 procent van de aandelen in door de staat gecontroleerde banen, was in handen van politieke kopstukken. Pat Provenzano investeerde als Republikein 5.000 dollar in Batavia Downs, een aandelenpakketje dat in korte tijd een waarde van 415.000 dollar bereikte. Uiteraard speelden de bobo’s elkaar de bal flink toe. De verzekeringsmaatschappij van senator George Manning werd bijvoorbeeld aangetrokken door Batavia Downs. Een andere bekende baan, Sarratoga Raceway, bleek voor een fors deel in handen van een voormalige senator (Frank Wiswall), die voor een kwart miljoen aan aandelen voor niets in handen had gekregen. Yonkers Raceway leverde de Republikeinse leider J. Russel Sprague in enkele maanden tijd woekerwinsten op: zijn aandelenbezit steeg van 2.000 naar 195.000 dollar. En zo kan er een waslijst aan namen opgemaakt worden. Trouwens, ook de hoogste in rang bij de lokale politie was vaak in dienst van de banen. Dat maakte onderzoek natuurlijk niet makkelijk.

Thomas Dewey zag door de ontstane commotie zijn politieke loopbaan in gevaar komen. Hij kon de sport vanwege haar populariteit niet uit het straatbeeld verbannen, maar moest wel zorgen dat de witteboordencriminaliteit werd aangepakt. Als gevolg hiervan ontstonden er diverse nieuwe wetten, gebaseerd op ethische gronden. die het onmogelijk maakten om als politicus een rol te spelen binnen de baanorganisaties of aandelen te bezitten. Die wetten spelen stuk voor stuk nog altijd een rol in de Amerikaanse juridische wereld. De drafsport heeft dus grote impact gehad op de politiek in de Verenigde Staten.

Dit artikel verscheen eerder in Draf & Rensport, Auteur Ruud Stoop.

Beoordeel dit artikel

5.00
Share on Facebook

Subscribe to comments feed 0 reacties Meld je aan of registreer je hier om een reactie te plaatsen!
Inloggen
Inloggen via Facebook

totaal: | nu in beeld:

Inloggen

Inloggen via Facebook
  • Email naar een vriend Email naar een vriend
  • Print versie Print versie
  • Alleen tekst Alleen tekst

Auteur info

Ruud Stoop Ruud Stoop Sinds medio jaren zeventig van de vorige eeuw bezoeker van de koersen. Voor onder meer de uitgaven van de NHD verzorgde hij als opvolger van Rob Kat lange tijd de publicaties over de sport. Na het vertrek van George Taylor nam hij later ook de verslaggeving van de koersen in Alkmaar voor zijn rekening voor de wekelijkse uitgave van Draf & Rensport. Bij drafcentrum Alkmaar is hij nog altijd nauw betrokken naast zijn activiteiten als zelfstandig ondernemer. Was in het verleden Chef Sport op een deelredactie van de NHD, hoofdredacteur van diverse financiële magazines en met Patrick Davidson in 2007 initiator van Draaf Magazine. Tevens de initiatiefnemer van onder meer Toptrainer en Alkmaar Meestertipper.

Nieuwsbrief

Email: